Jakie informacje powinny znaleźć się na pieczątce jednoosobowej firmy?
Na wstępie warto przypomnieć, iż polskie prawo nie nakłada już na przedsiębiorców obowiązku posiadania pieczęci firmowej w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej. Posiadanie pieczątki to jednak szereg korzyści, a czasem też wymóg – niektóre banki czy instytucje narzucają przedsiębiorcy konieczność odbicia pieczątki pod rygorem nieważności, dlatego warto ją zakupić już na początku działania firmy.
Pieczątka firmy jednoosobowej – jakie dane są konieczne?
Aby pieczątka firmy jednoosobowej spełniała właściwie swoją rolę, należy w niej zawrzeć odpowiednie informacje. Na pewno powinny się na niej znaleźć:
- nazwa firmy (często jest to imię i nazwisko),
- NIP,
- adres, pod którym działa przedsiębiorstwo.
Oprócz wymienionych wyżej informacji, które stanowią minimum na wzorze pieczątki, przedsiębiorcy często umieszczają także REGON. Wśród mniej popularnych, ale jak najbardziej właściwych elementów pieczątki, mogą znaleźć się na niej także dane kontaktowe, takie jak: telefon, fax oraz adres e-mail.
Zalety posiadania pieczątki firmowej
Jedną z zalet posiadania pieczątki jest oszczędność czasu przy wypełnianiu dokumentów, których przy prowadzaniu działalności gospodarczej jest przecież mnóstwo. Zamiast uzupełniania kolejnych rubryk z danymi firmy, wystarczy jeden odcisk pieczątki, aby znalazły się w nich najważniejsze informacje. Co więcej, niektóre instytucje państwowe (m.in. ZUS) i prywatne (np. banki posiadające własne regulaminy) wymagają przy określonych dokumentach złożenia pieczątki. Tę formalność można pominąć przez stosowne oświadczenie, ale przy tak niskim wydatku, jakim jest wyrobienie pieczątki, nie warto tracić czasu na dodatkową biurokrację. Pieczęć firmowa to także prestiż i oznaka profesjonalizmu firmy.